איזו כמות דפים באמת ניתן להדפיס עם מחסנית טונר או עם מחסנית דיו

 

יותר ויותר לקוחות הופכים מודעים לכך, שרכישת מדפסת אינה מסתכמת רק בעלות הרכישה, וכי רוב ההוצאה עתידה לנבוע מעלות של טונרים, דיו ומתכלים.

 

מדוע כדאי לבדוק ולדעת מהי תפוקת העמודים של טונרים ומחסניות דיו.

יותר ויותר לקוחות הופכים מודעים לכך, שרכישת מדפסת אינה מסתכמת רק בעלות הרכישה. כי אם גם בעלות הבעלות הכוללת אשר מורכבת מעלות של טונר למדפסת או עלות של דיו למדפסת, אליהם מתווספים מתכלים נוספים כגון : יחידת התכה, יחידת תחזוקה, ראשי הדפסה, רצועת העברה, מחסנית תוף וכו׳.

 

עלותם של טונרים, מחסניות דיו ומתכלים מהווה את החלק הארי של עלות הבעלות הכוללת על מדפסת. בפרט לנוכח ירידת מחירן של מדפסות.

עלות ההדפסה פר דף, מהווה גורם מרכזי להעדפה או החלטה על רכישת דגם מדפסת זה או אחר על ידי לקוחות. לשם כך, משמש המידע אודות תפוקת העמודים אשר מהווה את הבסיס לחישוב כדאיות הרכישה, או לבחינת כדאיות המשך הבעלות על מדפסת קיימת.

שימוש מושכל במידע אודות כמות הדפים אותם ניתן להדפיס באמצעות טונר או מחסנית דיו וכל מתכלה אחר, אשר משמשים במדפסת, מספק יכולת לחשב את עלות ההדפסה פר דף, כמו גם את עלות הבעלות הכוללת על דגם מדפסת מסוים למשך פרק זמן מוגדר ולהשוות בין עלויות הדפסה באמצעות דגמי מדפסות שונים.

מידע זה, מספק מדד עקבי ואמין אשר עשוי להניב תועלת מרובה לצרכן עבור בחינת החזר ההשקעה המהיר ביותר ובחינת כדאיות הרכישה של דגם מדפסת מסוים לעומת דגם מדפסת אחר.
למרות חשיבותו הרבה של הפרמטר עלות פר הדפסת דף, המוכר גם בשם CPP ובקיצור Cost Per Print, מומלץ שלא לבצע בחירות לגבי רכישה או החלפת מדפסת רק על בסיס נתון זה, זאת משום שישנם עוד פרמטרים חשובים, לא פחות, דוגמת : אמינות, איכות,  תפקודיות ויעילות אשר תורמים, גם כן, לייעול וחסכון בזמן עבודה אשר מתורגמים בסופו של יום לחסכון כספי ניכר.

לכן רצוי כי אלו מביניכם אשר מתעתדים לרכוש מדפסת, יבחנו היטב את דרישותיהם מן המדפסת, הן ברמת עלות ההדפסה פר דף, והן מבחינת פרמטרים חשובים, לא פחות,, דוגמת: אמינותה של המדפסת, עמידות בהיקף ההדפסות הצפוי, יעילות וקלות שימוש.

מידע אודות התקנים המתארים את שיטת הבדיקה לבחינת תפוקת עמודים.

כחלק מן השקיפות כלפי לקוחות הקצה, אימצו יצרניות של מדפסות, תקן אחיד של מתודולוגיות בדיקה אשר נקבעו על ידי איגוד התקינה הבינלאומי ונציבות האלקטרוניקה הבינלאומית. מתודולוגיות אלו עוגנו ופורסמו תחת תקני ISO/IEC וכעת משמשים כלי, שנועד לספק מדד ואמין עבור קביעת מספר העמודים אשר ניתן להדפיס ברציפות מתמשכת ובאיכות סטנדרטית ועקבית, באמצעות מחסנית טונר או מחסנית דיו או כל מתכלה אחר אשר משמש במדפסת. לאחר ביצוע הבדיקות, על פי שיטה זו, נמסרות תוצאות הבדיקה ללקוחות הקצה, תחת ההגדרה - תפוקת עמודים מוצהרת, באמצעות דפי מידע אודות מפרטי המדפסת, וכן בפרסומים הנוגעים באופן פרטני לכל מתכלה המשמש במדפסת, לצד הציון כי הערך המוצהר נמדד באמצעות שיטת הבדיקה של תקני ISO/IEC.
בסופו של יום, תקן אחיד ועקבי, המספק מידע אודות כמות הדפים שניתן להדפיס באופן רציף באמצעות טונר או מחסנית דיו, מאפשר לספק לצרכנים של מדפסות מידע מדויק שיועד לשמש בסיס להשוואה בין עלויות הדפסה פר דף באמצעות דגמי מדפסות שונים.

 

טרם פרסומו והחלתו של תקן אחיד, לקביעה של תפוקת עמודים, כל אחת מיצרניות המדפסות הציגה שיטה שונה, דבר אשר גרם לבלבול  רב בקרב צרכנים. דוגמא לכך הנה שחלק מן היצרנים מדדו את תפוקת העמודים של מחסניות טונר, באופן עצמי ועל פי כיסויי הדפסה באחוזים שונים, החל מ-3% כיסוי ועד ל-7% כיסוי, כאשר לרוב נסמכו שיטות הבדיקה על שיטות לא אובייקטיביות,  דבר אשר הניב אומדנים לא מדוייקים ולא אמינים והקשה על הצרכנים לבחון את עלויות ההדפסה הצפויות ולהשוות בין דגמי מדפסות שונים.

תיאור אבסטרקטי של התקן והסיבות לאימוצו על ידי יצרני מדפסות.

 

ראשיתו של תקן אחיד ומחייב, הוחל לראשונה בחודש יוני 2004 כאשר פורסם תקן ISO/IEC 19752. תקן זה, מתאר שיטות בדיקה מוגדרות וקפדניות אשר נסמכות על כיסוי שטח מודפס של 5% מסך שטחו של דף סטנדרטי בגודל A4 או Letter. תקן ISO/IEC 19752 סייע ליצרני מדפסות להציג בפני הצרכן מידע ברור ובלתי תלוי אודות כמות העמודים אותם ניתן להדפיס באמצעות מחסנית טונר, באופן פרטני עבור כל דגם של מחסנית טונר ובעבור דגם המדפסת אליו יועדה מחסנית הטונר. ואולם, אליה וקוץ בה, תקן ISO/IEC19752 נקבע עבור מדפסות לייזר שחור לבן בלבד, בזמן שקיימות בשוק מדפסות לייזר צבע, מכשירי פקס לייזר ומדפסות הזרקת דיו.
כשנתיים וחצי לאחר מכן, בחודש דצמבר 2006, פורסמו שני תקנים ייחודיים, האחד הוגדר עבור בדיקה של כמות העמודים אותם ניתן להדפיס באמצעות מחסניות טונר המשמשות במדפסת לייזר צבע והשני, אשר מחולק לשני תקנים, עבור בדיקה של כמות העמודים אותם ניתן להדפיס באמצעות מחסניות דיו המשמשות במדפסת הזרקת דיו, הראשון עבור בדיקה של מחסנית דיו בצבע שחור ואילו השני עבור מחסניות דיו צבעוני. תקנים אלו, הוגדרו על בסיס מתודולוגית הבדיקה של תקן ISO/IEC19752.

1. תקן ISI/IEC19798, הוגדר על מנת לתאר שיטת מדידה אמינה ועקבית של כמות העמודים אותם ניתן להדפיס באמצעות מחסניות טונר בצבעים : Cyan, Magenta, Yellow, Black. טווח כיסוי ההדפסה של תקן ISO/IEC19798 מבוסס על מדידת התפוקה של ארבעת מחסניות הטונר בכיסוי כולל של 20% מסך שטחו של נייר סטנדרטי בגודל A4 או Letter. כאשר סך 20 אחוזי הכיסוי מייצגים חמישה אחוזי כיסוי עבור כל אחת מארבעת מחסניות הטונר.
2. תקן ISO/IEC24711 ותקן ISO/IEC24712, הוגדרו על מנת לתאר שיטת מדידה אמינה ועקבית של כמות העמודים אותם ניתן להדפיס באמצעות מחסנית דיו.
א. תקן ISO/IEC24711 הוגדר עבור מדידה של כמות העמודים אשר ניתן להדפיס באמצעות מחסנית דיו בצבע שחור.

ב. תקן ISO/IEC24712 הוגדר עבור מדידה של כמות העמודים אשר ניתן להדפיס באמצעות מחסנית דיו צבע, היינו Cyan, Magenta, Yellow או ראש דיו טריקולור.

כל התקנים הר״מ, מבוססים על מתודולוגית הבדיקה של תקן ISO/IEC19752 פרט לשינויים הקשורים למסמכם אשר משמשים בתהליך הבדיקה.


למותר לציין כי רוב היצרניות של מדפסות, היו שותפות מלאות לתיאור והגדרת תקני הבדיקה, כמו גם אימצו את התקנים לכשפורסמו.
תקני ISO/IEC משמשים ,כיום, סטנדרט תעשייה לתיאור מתודולוגית בדיקה של תפוקת עמודים, הן עבור מחסניות טונר, והן עבור מחסניות דיו.
יש לציין כי, מספר מצומצם של יצרנים אשר מייצרים מכשירי פקס בטכנולוגית לייזר, מיישמים את תהליך הבדיקה עבור מחסניות טונר מתוצרתם באמצעות אותה מתודולוגיה, פרט לכך שהבדיקה מתבצעת תוך הדפסה של מסמך בכיסוי של 3%, המוכר בשם Slerexe Letter

 

תפוקת עמודים מוצהרת לעומת תפוקת עמודים בפועל.

שיטת הבדיקה של תקן ISO/IEC19752 כוללת תיאור קפדני, כפי שמפורט להלן :

 

1. תיאור של סביבת בדיקה מבוקרת, כגון טמפרטורה שבין 21 עד 25 מעלות צלסיוס וטווח לחות יחסית שבין 40 עד 60 אחוזים, סוג הנייר אשר ישמש בתהליך הבדיקה, גרסת מנהל הדפסה וכו׳ (ועוד גורמים אשר עשויים להשפיע על תפוקת העמודים).

2. אפיון היקף הבדיקה אשר כולל לפחות שלוש מדפסות מאותו הדגם כאשר בכל מדפסת תבדקנה שלוש מחסניות טונר.

3. הבדיקה תתבצע במצב הדפסה סטנדרטי, כלומר כאשר המדפסת אינה מוגדרת על מצב חיסכון והיא מותקנת במחשב עם מנהל ההתקן אשר תוכנן עבורה.
4. שלושת המדפסות וכן תשע מחסניות הטונר, אשר משמשים לצורך הבדיקה, לא יסופקו על ידי יצרן המדפסת אלא ירכשו באופן עצמאי, על ידי מעבדת בדיקה בלתי תלויה,  מלפחות שלושה ספקים שונים. זאת על מנת למנוע הטיה של תוצאות הבדיקה.

5. הגדרת קריטריון אשר קובע את סיום מחזור החיים המועיל של מחסנית טונר, לדוגמא : האם סיום מחזור החיים של מחסנית טונר נקבע באמצעות הודעה על צג המדפסת אודות הצורך בהחלפת מחסנית טונר, או לחליפין כמה פעמים נדרש לנער את מחסנית הטונר בטרם יוכרז כי זו נסתיימה ואינה שמישה עוד.

6. מסמך הבדיקה אשר יודפס, הינו מסמך אחיד בכיסוי של חמישה אחוזים, אשר מסופק בערכת הבדיקה בפורמט PDF.

7. סטטיסטיקת סך כמות העמודים אשר הודפסו באמצעות תשע מחסניות טונר, לאחר הפחתה של עשרה אחוזים (סטית תקן) תהיה תפוקת העמודים המוצהרת.

להלן דוגמא של מסמך תקן ISO/IEC19752, אשר משמש לבדיקת כמות העמודים שניתן להדפיס באמצעות מחסנית טונר למדפסת לייזר שחור לבן :

 

להלן דוגמא של סדרת מסמכי תקן ISO/IEC19798, מסמכים אלו משמשים עבור בדיקת כמות העמודים שניתן להדפיס באמצעות מחסניות טונר למדפסת לייזר צבע :

 

שאלות ותשובות בושא תפוקת עמודים של טונרים ודיו למדפסת.

האם, כפי שכתוב לעיל, אוכל להדפיס את כמות העמודים המוצהרת באמצעות המדפסת אשר ברשותי?

סביר להניח שלא, היות והתקן הוגדר לצורכי השוואה. לעומת זאת, אם תדפיס באופן רציף את דף הבדיקה הספציפי של מתודולוגית הבדיקה, תוכל להדפיס את כמות הדפים המוצהרת עם סטית תקן של עד עשרה אחוזים כלפי מעלה.

מהם הגורמים העיקריים אשר משפיעים על כמות הדפים שאוכל להדפיס באמצעות טונר או מחסנית דיו?

הגורם העיקרי הנו כיסוי שטח ההדפסה, כל סטיה כלפי מעלה, מערך כיסוי של חמישה אחוזים, תלווה בהפחתה יחסית של כמות הדפים אותה תוכל להדפיס. לחליפין, כל סטיה כלפי מטה, מערך כיסוי של חמישה אחוזים, תלווה בעליה יחסית של כמות הדפים אותה תוכל להדפיס, ואולם אם תפוקת העמודים המוצהרת הינה לשם המחשה 5,000 עמודים בכיסוי של 5% ואילו אתה מדפיס בכיסוי יחסי של 2.5%, אין הדבר אומר כי תוכל להדפיס 10,000 עמודים. זאת משום שמחסנית הטונר, תוכננה עבור הדפסה של 5,000 עמודים, לכן סביר שתוכל להדפיס יותר מ-5,000 עמודים, אולם לא כפול מכך, כנ״ל לגבי ראש דיו (בו, ראש ההדפסה מהווה חלק בלתי נפרד ממחסנית הדיו). לעומת זאת, בשימוש עם מחסנית דיו, תוכל להדפיס כל כמות בערך יחסי עולה, זאת משום שמחסנית הדיו אינה אלא מיכל אחסון עבור נוזל הדיו.

גורמים משניים אשר משפיעים לרעה על כמות העמודים אותם תוכל להדפיס באמצעות טונר, הנם : טווח טמפרטורה העולה על ערך של 25 מעלות צלסיוס ולחות בטווח העולה על 60 אחוזים. אלו גורמים להצמדות של גרגרי אבקת טונר, האחד אל השני, ותורמים לצריכת טונר מוגברת. במקרה של ראש דיו, טווחי טמפרטורה ולחות גבוהים יגרמו לאידוי מהיר של נוזל הדיו ולסתימה של ראש ההדפסה, גורמים אשר יובילו לבלאי מואץ של ראש הדיו.
מאידך, טווח טמפרטורה נמוך מ-23 מעלות צלסיוס וטווח לחות שהנו פחות מארבעים אחוזים, ישפיעו, גם כן, לרעה על כמות העמודים אותה ניתן להדפיס באמצעות טונר, זאת משום שהנ״ל גורמים להגברת צפיפות ההדפסה ובאופן ישיר לצריכת טונר מוגברת.

גורמים שלישוניים, הנם: סוג מנהל ההתקן אשר בשימוש, הגדרות המדפסת, תנאי האחסון של מחסניות טונר ודיו, ואף אופי עבודות ההדפסה(עבודות הדפסה ארוכות יתרמו להארכת מחזור חייה המועילים של מחסנית טונר וראשי דיו, כמו גם ראשי הדפסה).


טונר למדפסת - דיו למדפסת, תמר בע"מ. ח.פ - 514294107 © כל הזכויות שמורות. טלפון : 03-5731050 , כורזין 5 גבעתיים 53583 Google My Business‎
שמות מסחריים של מוצרים ושרותים, גרפיקה, לוגו, תמונות וחומרי פרסום המופיעים בדף זה ואשר נוגעים לשמות של מדפסות, מתכלים, טונרים, מחסניות וראשי דיו, הינם סימנים מסחריים רשומים בבעלות החברה המחזיקה בזכויות שם המותג. המוצג לעיל נועד אך ורק לצרכי המחשה ותאימות.