קרא ודע, מדוע יצרניות של מדפסות להוטות לעדכן את קושחת המדפסת.

בהמשך לפוסט שכתבתי אמש אודות עדכון קושחה למדפסת, העליתי מן האוב פוסט שכתבתי בעבר אודות עדכוני קושחה למדפסות. פוסט זה הנו רלוונטי וביתר שאת בתקופה זו שבה הצטרפה גם חברת HP אל המערכה הנבזית של עדכוני קושחה אשר מונעים שימוש עם טונר שאינו מקורי וכן עם מחסניות וראשי דיו שאינם מקוריים. אז הנה, הוא מובא שוב לטובת הקוראים.

אם תתקלו בהודעה על גבי צג המחשב או צג המדפסת בדבר עדכון קושחה מומלץ, האם כדאי לכם לעדכן או שמא לא כדאי לעדכן את קושחת המדפסת?
ראשית, יש להבין מדוע יצרניות של מדפסות להוטות כל כך שאתם תעדכנו את קושחת המדפסת :

לא מעט בעלי מדפסות, נתקלו בהודעה שהציעה להם לעדכן את גרסת הקושחה (Firmware Update) של המדפסת, ולאחר שאישרו וביצעו את העדכון, הם נותרו עם מדפסת שהפסיקה להדפיס או עם מדפסת לא תקינה.
מיד לאחר שאלו הקישו על אישור מקבלת המדפסת עדכון קושחה שכל ייעודו הנו מניעת שימוש עם טונר שיוצר על ידי צד שלישי וכן הגבלות נוספות להמשך שימוש עם טונר מקורי שהנו במצב טונר נמוך.

בניגוד לעדכוני קושחה עבור סמארטפונים אשר מביאים עימם שיפורים בתפקוד חומרת המכשיר והוספת פונקציות, רוב עדכוני קושחת המדפסת אינם מעניקים ללקוחות שום ערך מוסף. לקוחות שמקבלים הודעה בדבר עדכון קושחה, מצפים לכך שזה ישפר את תפקוד המדפסת ואולם אין בכך דבר שהרי המדפסת לא תהפוך לפתע גם לפרקולטור קפה בעקבות עדכון קושחה.


מסך ההצעה לעדכון קושחת המדפסת של חברת סמסונג. אומרים 'לא' לעדכוני קושחה שנועדו למנוע שימוש בטונר לא מקורי
מיד לאחר ההקשה על אישור מקבלת המדפסת עדכון קושחה שכל ייעודו הוא למנוע מהלקוח שימוש עם טונר שיוצר על ידי צד שלישי והגבלות נוספות של שימוש עם טונר מקורי במצב "טונר נמוך".בניגוד לעדכוני קושחה של סמארטפונים שמביאים עימם בשורה חדשה ושיפור תפקודיות של חומרת המכשיר והוספת פונקציות עדכונים אלו אינם נותנים ללקוח שום ערך מוסף ,לקוח שמקבל הודעה כזו בדרך כלל מצפה לעדכון שאמור לכאורה לשפר את תפקוד המדפסת ואולם אין בכך דבר שהרי המדפסת לא תהפוך גם לפרקולטור קפה עקב עדכון קושחה. על מנת שתבינו מדוע לא כדאי ובוודאי אין כל צורך לתת אישור לעדכוני הקושחה שמוציאות יצרניות מדפסות כמו לקסמרק ,סמסונג  וזירוקס מעת לעת כדאי לדעת שכל ייעודו של העדכון הוא להגביל את הלקוח ולא כדי לתת ערך מוסף ללקוח ,יוצא מכך שעדכוני קושחה מסוימים הינם אינטרס חד צדדי של יצרן המדפסת שנועד לכפות על הלקוח לרכוש טונר מקורי SAMSUNG או טונר מקורי Xerox או טונר מקורי Lexmark.
שלא כמו עדכוני קושחה של חברת אפל ,לדוגמא: עבור מכשירי האייפון שמביאים עימם שיפורים מערכתיים ושיפורים תפקודיים של מערכת ההפעלה והחומרה ,עדכוני הקושחה של יצרני מדפסות מסוימים למדפסות לייזר ומכשירים משולבים הינם ריקים מתוכן ויועדו אך ורק לשרת את האינטרס של יצרן המדפסת ולכן כאשר תתקלו בהודעה זו כדאי לכם להקיש על "לא" ולשמור על חופש הבחירה שלכם גם אם אין בכוונתכם לעשות שימוש במחסניות טונר של צד שלישי. למותר לציין כי במהלך שלוש השנים האחרונות חלפו תחת ידי מדפסות ומדפסות משולבות רבות של חברת סמסונג עם גרסאות קושחה שונות ואין כל הבדל בתיפקודיות המדפסת בין גרסאות ישנות לגרסאות חדשות.
גרסת קושחה המותקנת במדפסת מצויינת על גבי שבב בלוח הראשי וכן בדפי המידע של המדפסת

יתרה מכך השבב המוטמע במחסנית הטונר מגביל את השימוש במחסנית ההדפסה לכדי שני שלישים מסך הקיבולת האמיתית של מחסנית ההדפסה ובכך חוסם כל אפשרות לניצול מלא של מחסנית הדפסה שנרכשה במיטב כספכם.
פתרונות הקושחה אותן מציעה תמר בע"מ ללקוחותיה עוקפים חסימה זו ומאפשרים ללקוח ניצול יעיל יותר של מחסנית ההדפסה וחסכון כספי ניכר.

אביא דוגמא מוחשית לעניין : בחודש ינואר 2011 נפתחה חקירה מסחרית על ידי הוועדה למסחר הוגן במשרד המסחר הבריטי בשל תלונות של בעלי מדפסות מתוצרת לקסמרק שקיבלו עדכון קושחה אוטומטי דרך פורט אינטרנט שקיבל הרשאה אוטומטית בעת התקנת מנהל ההתקן של המדפסת (הרשאה זו מתקבלת בדרך כלל על ידי אישור הסכם התוכנה עם יצרן המדפסת בעת התקנת מנהל ההתקן). בעלי מדפסות אלו נדהמו לגלות לאחר חופשת סוף השבוע שכלל מדפסות הלייזר שלהם מדגמים אלו יצאו מכלל פעולה ושעל מנת להפעילם מחדש נדרשת רכישה של מחסנית טונר מקורית בעלות של פי ארבעה ממחסנית הטונר שברשותם ,יתרה מכך הלקוחות האוחזים באג'נדה ירוקה מחו על הכורח שברכישת מחסנית מקורית שלא רק עולה יותר אלא נחשבת כמוצר שאינו ירוק ואינו ידידותי לסביבה. בין הנפגעים הגדולים של עדכון קושחה זה היו גם משרדי הממשל ובתי המשפט של בריטניה ,מה שהאיץ את פתיחת החקירה כנגד חברת לקסמרק. בסיכומה של חקירה זו נדרשה חברת לקסמרק שלא לעדכן את גרסאות הקושחה באופן חד-צדדי וללא הרשאה של בעלי המדפסות.
תגובת לקוח שעדכן את המדפסת בעדכון קושחה של חברת לקסמרק ולאחר מכן המדפסת חדלה מלפעול ,אלא עם מתכלים מקוריים בלבד

גם HP, Samsung, Xerox, Brother, עושות מאמצים כבירים על מנת למנוע מלקוחותיהן את השימוש עם טונר או דיו שאינם מתוצרתן. אלו מנהלות קרב עיקש ומוציאות עדכוני קושחה תדירים וללא הרף, כאשר כל פתרון שמושג נחסם על ידי עדכון חדש מצדן. לכן אם אתם מעוניינים לשמור על זכות הבחירה החופשית וגם על האפשרות לרכוש טונר או דיו במחירים זולים יותר לצד ערך מוסף של שימוש חוזר, אזי עליכם לומר לא לכל עדכון קושחה שהרי כל מטרתו היא לחסום זאת.

 


חברה נוספת שנודעת לשמצה בעניין עדכוני קושחה מסוג זה היא חברת סמסונג (כשלצידה ניצבת חברת זירוקס שמכשיריה מיוצרים על ידי סמסונג ומשווקים תחת שם המותג של חברת זירוקס) שעושה מאמצים כבירים על מנת למנוע מלקוחותיה את החופש בבחירת מחסנית ההדפסה. חברת סמסונג מנהלת קרב עיקש בעניין זה ומוציאה עדכוני קושחה ללא הרף וכל פתרון שמושג נחסם בעדכון חדש. לכן לקוחות שמעוניינים לשמור על זכות הבחירה החופשית ועל האפשרות לרכוש מוצר שווה ערך במחיר זול יותר עם ערך מוסף של ידידותיות לסביבה אומרים לא לכל עדכון קושחה למדפסת או למכשירי הדפסה משולבים שכל מטרתו היא לחסום אפשרות זו.

דרך נבזית נוספת בה נעזרת חברת סמסונג על מנת לעדכן את גרסאות הקושחה של הלקוחות היא בעזרת אפליקציה תמימה שמותקנת יחד עם חבילת ההתקנה שמתקינה את מנהל ההתקן של המדפסת ונקראת דוקטור פרינטר(Samsung DR. Printer) ,יישום זה נועד כביכול לאבחן בעיות חומרה וקישוריות מסיימת באבחון ופתרון של עדכון קושחת המדפסת או המדפסת המשולבת מבלי להביא לידיעת בעליה את עניין חסימת האפשרות לעבודה עם מתכלים מתוצרת צד שלישי וכך בעורמה נכפית על הלקוח מציאות בה הוא בכלל לא היה צד לבחירה. ישנם לקוחות שנתקלו בעדכון שנעשה באופן אוטומטי אף ללא התראה במדפסות שמותקנות בקישורית רשת דרך פורטים שנפתחים בעת ההתקנה של מנהל ההתקן וזו לדעתי ירידה לרמה של האקרים שעושים את מעשיהם במחשכים ,טוב הייתה עושה חברת סמסונג אילו לפחות הייתה מיידעת את לקוחותיה על אפשרות זו וטוב יותר אילו הייתה חושפת בפניהם את האמת שמסתתרת מאחורי עדכוני קושחה אלו.
תוכנת סמסונג ד

יש לציין שעדכון קושחה כזה שנכפה על הלקוח בעורמה הופך את המכשיר לאבן שאין לה הופכין במקרה בו מותקנת במכשיר מחסנית טונר של צד שלישי ומאידך הופכת את המכשיר ללא משתלם לאחזקה מבחינה כלכלית.
בעניין זה אוכל לציין חברות שמתוך מדיניות מוצהרת אינן חוסמות את חופש הבחירה של לקוחותיהן ומאפשרות את זכות הבחירה החופשית הגדולה שבהן היא חברת המדפסות HP שבחרה במדיניות מוצהרת של מתן אפשרות בחירה חופשית בידי הלקוח ,אגב כך עדכוני הקושחה של חברת HP אכן נותנים ללקוח ערך מוסף כגון עדכוני טמפרטורות עבודה של חום יחידת ההתכה בהתאם לשיפורים שנעשו במהלך הזמן שחלף מצאת המדפסת לשוק וכן עדכוני תוכנה רבים וטובים שנוגעים למכשירי הכל באחד לשיפור היעילות התפקודית של המכשיר. עדכוני קושחה מפורסמים מעת לעת באתר היולט-פקארד וכוללים מידע מלא ומפורט אודות העדכון והשיפורים הטמונים בו :
עדכון קושחה מפורט והוגן של חברת היולט פקארד שטומן בחובו שיפורים מערכתיים ותפקודיים של חומרת מדפסת הלייזר ושיפורים תוכנתיים למדפסות משולבות
תיאור הוגן של גרסת הקושחה למדפסות HP ללא חסימת אפשרות לעבודה עם מחסנית טונר של צד-שלישי

ישנם מקרים בהם המדפסות עודכנו באופן אוטומטי, וללא כל התראה. המדובר על מדפסות אשר מחוברות לרשת, ואזי עדכוני הקושחה מועברים ומותקנים דרך פורטים שנפתחו במהלך ההתקנה של המדפסת וזוהי כבר ירידה לרמה של האקרים אשר עושים את מעשיהם במחשכים. טוב היו עושות החברות, אילו לפחות היו מיידעים את בעלי המדפסות בדבר אפשרות זו וטוב יותר אילו הייו חושפות בפניהם את האמת שמסתתרת מאחורי עדכוני קושחה אלו.

בעבר הלא רחוק, חברת HP אחזה במדיניות מוצהרת הגורסת כי זו לא תחסום את חופש הבחירה של קהל לקוחותיה. מהלך זה, האיץ את הפופולריות של מדפסות HP ותרם לא מעט להצלחתה המסחרית בתחום המכירה של מדפסות לייזר וכן מדפסות הזרקת דיו. אולם, אליה וקוץ בה, הצלחתה המסחרית של HP בתחום זה, לא תורגמה להצלחה כספית משום שהמכירות של דיו HP מקורי וכן טונר HP מקורי המשיכו לדשדש והחברה צברה הפסדים שנה אחר שנה.
אז אכן ראוי לציין כי עד לא מכבר, עדכוני הקושחה של חברת HP אכן העניקו לבעלי המדפסות ערך מוסף בהתאם לשיפורים שהושגו במהלך הזמן שחלף מצאת המדפסת לשוק וכן עדכוני תוכנה רבים וטובים שנוגעים אל מדפסות משולבות שהובילו לשיפור היעילות התפקודית של אלו. אך משזו רכשה את חטיבת מדפסות סמסונג, לא עוד ו- HP ליישם מדיניות נבזית של עדכוני קושחה שכל מטרתם מניעת שימוש עם טונר או דיו שאינם מתוצרתה.

הדברים הנ״ל הובאו כחומר למחשבה עבור לקוחות שמעוניינים לממש את בעלותם המלאה על מדפסות אותן רכשו במיטב כספם וכן לשמר את זכות הבחירה הקיימת בידם, האם להשתמש עם טונר מקורי או טונר תואם וכן עם דיו מקורי או דיו תואם.
למותר לציין כי עדכון קושחה שכזה אשר נכפה בעורמה, הופך את המדפסת לאבן שאין לה הופכין בכל מקרה בו מותקן במדפסת טונר או דיו מתוצרת של צד שלישי ומאידך הופכת את המדפסת ללא כדאית לאחזקה מבחינה כלכלית.

פוסט זה בנושא עדכוני קושחה למדפסות לייזר ומדפסות לייזר משולבות אינו בא לגרוע מאיכותן של מדפסות מתוצרת סמסונג ,זירוקס, לקסמרק, HP. הדברים מובאים כחומר למחשבה עבור לקוחות שמעוניינים לשמר את בעלותם המלאה על המדפסות אותם רכשו במיטב כספם ואת זכותם המלאה לשמר את זכות הבחירה בידם.

טונר למדפסת - דיו למדפסת, תמר בע"מ. ח.פ - 514294107 © כל הזכויות שמורות. טלפון : 03-5731050 , כורזין 5 גבעתיים 53583 Google My Business‎
שמות מסחריים של מוצרים ושרותים, גרפיקה, לוגו, תמונות וחומרי פרסום המופיעים בדף זה ואשר נוגעים לשמות של מדפסות, מתכלים, טונרים, מחסניות וראשי דיו, הינם סימנים מסחריים רשומים בבעלות החברה המחזיקה בזכויות שם המותג. המוצג לעיל נועד אך ורק לצרכי המחשה ותאימות.